środa, 4 marca 2015

Jak zrobić koszyk ze sznurka?

Co jakiś czas dostaję pytania o koszyki ze sznurka dlatego szydełkując najnowszy koszyk zdecydowałam się przygotować dla Was mały instruktaż.




Do zrobienia małego koszyczka wystarczy 50 metrów sznurka bawełnianego o średnicy 5mm, na większy będziemy potrzebować nieco więcej. Uwaga: na wzór "udający dżersej" potrzeba nieco więcej sznurka niż na koszyk o tych samych wymiarach ale robiony zwykłymi półsłupkami.

Sznurek ten wygląda mniej więcej tak:


Zanim zaczniecie z niego szydełkować, trzeba go zwinąć w kłębek. Inaczej wszystko się poplącze i przez godzinę będziecie się bawić w rozplątywanie. Wiem, bo sprawdzałam :)
Potrzebne będzie Wam szydełko co najmniej 9 mm (może być 10 mm).

Etap 1: Dno koszyczka:
Zaczynamy od 5 oczek łańcuszka i łączymy je w kółko za pomocą oczka ścisłego.
Można też zacząć od magicznego kółka ale w tym wypadku nie polecam tego sposobu. Jeśli będziecie coś przenosić w koszyku to środkowa część będzie najbardziej narażona na obciążenie i magiczne kółko może się w magiczny sposób rozwiązać... Mam takie złe doświadczenie z siatką na zakupy, kiedy to moja woda mineralna nagle wylądowała na ziemi. Jeśli więc zdecydujecie się na metodę "magicznego kółka" to bardzo dobrze zabezpieczcie końcówkę sznurka (można ją schować i dodatkowo zabezpieczyć przeszywając zwykła nitką w takim samym kolorze).

Robimy 7 półsłupków. Można je połączyć oczkiem ścisłym ale ja tego nie robię ponieważ powstaje wtedy brzydki szew. Robię więc takiego ślimaka, początek rzędu zaznaczam sobie kawałkiem włóczki. W każdym kolejnym okrążeniu dodajemy 7 półsłupków. Czyli:
Okrążenie 2: w każdym półsłupku robimy 2 półsłupki = 14
Okrążenie 3: *półsłupek, 2 półsłupki w kolejne oczko* powtarzać = 21
Okrążenie 4: *półsłupek w kolejne 2 oczka, 2 półsłupki w następne oczko* powtarzać =28
Okrążenie 5: *półsłupek w kolejne 3 oczka, 2 półsłupki w następne oczko* powtarzać = 35
Okrążenie 6: *półsłupek w kolejne 4 oczka, 2 półsłupki w następne oczko* powtarzać = 42
Okrążenie 7: *półsłupek w kolejne 5 oczek, 2 półsłupki w następne oczko* powtarzać = 49




Łatwo zauważyć, że w każdym kolejnym okrążeniu na jeden motyw przypada o jeden półsłupek więcej. W ten sposób dodajemy oczka do momentu gdy dno naszego koszyka osiągnie odpowiedni rozmiar.



Dno koszyka powinno płasko leżeć. Po zgięciu na pół powinno tworzyć prostą linię (jeśli liczba oczek jest za mała to otrzymamy kąt mniejszy niż 180 stopni, jeśli za duża to większy niż 180 stopni).

Etap 2: Boki koszyka
Wersja łatwiejsza (koszyk fioletowy)
Możemy dalej przerabiać półsłupkami i zakończyć gdy uznamy, że koszyk osiągnął już odpowiednią wysokość. Pierwszy rząd można przerobić wkłuwając szydełko tylko pod tylną nitkę - wtedy granica między dnem a brzegiem koszyka będzie bardziej widoczna. Wasz koszyk będzie wtedy przypominał ten:
Mały koszyczek o średnicy 19 cm i wysokości 8,5 cm; na dno koszyka zrobiłam 7 okrążeń, na boki 6 okrążeń.

Wersja dla ambitnych (koszyk niebieski)
Ten wzór jest trochę bardziej sznurkożerny niż zwykłe półsłupki, daje jednak ciekawy efekt wizualny.
Przerabiamy półsłupkami ale wkłuwamy je trochę inaczej niż zwykle. Połóżcie dno koszyka lewą stroną do góry i przyjrzyjcie się jak zbudowane jest nasze oczko.

Za tylną pętelką mamy nieco krótszy kawałek włóczki/sznurka. Nie jest to typowa pętelka - to jest odpowiednik grzbietu łańcuszka i właśnie tu będziemy wkłuwać szydełko. Ten sposób jest trochę bardziej czasochłonny, wymaga też nieco więcej siły. Kiedy już uda się wkłuć szydełko w odpowiednie miejsce przerabiamy najzwyklejsze w świecie półsłupki.






Etap 3 (opcjonalnie): uchwyty
Dzielimy liczbę oczek przez 2 (jeśli chcemy mieć dwa uchwyty). Powiedzmy, że mamy 56 oczek. Wtedy, po podzieleniu przez 2 otrzymujemy 28.
A co jeśli mamy liczbę nieparzystą, np. 49? Nie panikujemy, wtedy bierzemy liczby 25 i 24. Nie będzie to podział idealny ale nie przesadzajmy, nikt nie będzie liczył oczek i sprawdzał czy Wasz koszyk jest idealny.
Od wyniku odejmujemy 6 oczek.
Mamy więc w pierwszym przypadku 28 - 6 = 22
A w drugim: 25-6=19 i 24-6=18

Na wysokości, na której chcemy mieć uchwyty robimy 6 oczek łańcuszka (albo więcej jeśli chcemy żeby uchwyty były dłuższe), omijamy 6 oczek i robimy tyle półsłupków ile przed chwilą wyliczyliśmy. Następnie robimy 6 oczek łańcuszka (drugi uchwyt), omijamy 6 oczek i do końca okrążenia robimy półsłupki. Powinno ich być tyle ile wyliczyliśmy.
W ostatnim okrążeniu robimy 6 półsłupków w kolejnych oczkach łańcuszka, oczka ścisłe w następnych półsłupkach, 6 półsłupków w kolejne oczka łańcuszka, oczka ścisłe do końca okrążenia. Zakańczamy oczkiem ścisłym wkłutym w pierwszy półsłupek. Odcinamy sznurek i przeciągamy go przez ostatnie oczko. Jak zakończyć robótkę aby nie zrobił się nam na końcu brzydki guzek pokazywałam tutaj.

Koszyk o średnicy ok. 23 cm i wysokości 12 cm; dno robione zwykłymi półsłupkami - 8 okrążeń, boki robione półsłupkami wkłuwanymi pod trzecią "nitkę", 10 rzędów półsłupkami (w dziesiątym okrążeniu zrobiłam uchwyty) + jeden rząd oczek ścisłych (nad półsłupkami) i półsłupków robionych na łańcuszkach.
Jak dołączyć nowy sznurek? 
Nowego sznurka nie dowiązujemy do starego, tylko bierzemy igłę i nici w odpowiednim kolorze i doszywamy jeden sznurek do drugiego. W niektórych sznurkach znajduje się rdzeń, który można związać ale nie we wszystkich (tutorial znajdziecie na blogu Grzebyczkowy Świat).

52 komentarze:

  1. Idealne wytłumaczenie świetnego koszyczka. Wielkie dzięki. Chętnie skorzystam, a jeśli mnie jeszcze uświadomisz jaka jest grubość sznurka, oraz gdzie i za ile kupujesz taki sznureczek, to będę mega szczęśliwa :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sznurek ma grubość 5 mm. Już to dopisałam w poście.
      Kupowałam go w filii Polimexu (filie są w Pszczynie, Poznaniu, Łodzi i Rzgowie) i kosztował ok. 7 zł (mały motek - 50 m) i ok. 12 zł (duży motek - 100 m). Sznurek taki można też kupić przez internet.

      Usuń
    2. Właśnie miałam się zapytać o sznurki! I pomyśleć, że tak blisko mieszkam, by samej pojechać- muszę się zorganizować!

      Usuń
    3. Dzięki. Jak widać, nie tylko ja mam problem ze zlokalizowaniem dobrego sznurka. Sprawdzę jakie są opcje internetowe :)

      Usuń
    4. Tylko u nas znajdziecie Panie sznurek bawełniany z rdzeniem akrylowym. Kolor użytego rdzenia akrylowego jest identyczny lub bardzo zbliżony do koloru bawełnianego oplotu. Stosując akrylowy rdzeń oferujemy miękki i wydajny sznurek, który znacznie ułatwia pracę rękodzielniczą. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientek, sznurek w zamówieniach powyżej 1000 mb. możemy wykonać w jednym nieciętym kawałku. W stałej ofercie posiadamy typowy sznurek do rękodzieła o grubości 5mm. Posiadamy także sznurki w grubościach od 3.5 do 8 mm.
      Odwiedź naszą stronę - www.sznurek.pasmantex.pl/ lub www.pasmantex.pl

      Usuń
  2. U mnie sznurek leży już od roku i czeka na swoją kolej, tylko niech no ktoś czas rozciągnie:)
    fajny kursik :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny kursik! Ogromnie podobają mi się takie sznurkowe koszyki i dywaniki, jednak stacjonarnie nigdzie takiego sznurka nie znalazłam a z kupnem przez internet chwilowo mi nie po drodze. Ale jeśli w końcu upoluję jakiś fajny sznurek to z chęcią skorzystam z Twojego kursu :)
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten fioletowy w kwiaty jest genialny! Chętnie bym spróbowała, ale boję się, że z moimi umiejętnościami to to nie wyjdzie :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha, no i jednak wyszło :)
      zielony koszyk, który zrobiłam na wymiankę wiosenną, wykonałam wg tego kursu. Zapomniałam to dopisać do posta, już się poprawiłam!
      Dziękuję, że podzieliłaś się z nami tym tutorialem! :)

      Usuń
  5. Ale super! Szkoda, tylko, że mam tysiąc projektów w głowie! Ale taki koszyk chodzi za mną i chodzi.... I sznurek też chodzi.

    OdpowiedzUsuń
  6. Super są takie koszyczki :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ajajaj świetny koszyk i wytłumaczony tak, że nawet ja rozumiem :P. Fajny taki sznurek, trzeba będzie dogłębnie się zastanowić czy nie spróbować swoich sił kiedyś na nim :).

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślałam o zrobieniu kotu legowiska w ten sposób, ale to chyba będzie dość droga sprawa, skoro na mały koszyczek idzie 50 m. Bardzo fajny tutek :)))

    OdpowiedzUsuń
  9. No nie wiem, czy się kiedykolwiek porwę na te włóczkowo-sznurkowe sprawy, ale w razie czego, to u Ciebie będę pobierać instrukcje ;P Zdjęcia bardzo zachęcające! Ściskam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo fajny koszyczek i bardzo mi się podoba z tym materiałem w środku.

    OdpowiedzUsuń
  11. Koszyk wygląda super, jednak obawiam się, że wykonanie takiego w moich rękach skończyło by sie tragicznie, a szkoda, bo wygląda fantastycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ogromna prośba o podanie nr bądź nazwy koloru sznurka szarego, ktory jest na drugim zdjęciu. dokładnie taki chcę zamówić z Polimexu, na stronie mają kilka szarych i nie wiem, który z nich jest tym z Twojego zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  13. hmm, świetny pomysł! chciałam spróbować zrobić sobie takie koszyczki do łazienki. Myślałam o zpagetti, ale ta cena... może spróbuję najpierw z tym sznurkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ale świetny! Wspaniały koszyk. Świetnie się prezentuje. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam!
    Pisze Pani, że najlepiej robić szydełkiem 9 lub 10mm... a czy przy tej grubości sznurka - tzn. 5mm, nie można użyć szydełka mniejszego ?

    OdpowiedzUsuń
  16. Oczywiście, że można. :) Koszyk będzie wtedy zapewne bardziej zbity ale jeśli ktoś oczekuje takiego efektu to jak najbardziej może użyć mniejszego szydełka.
    Zanim kupiłam większe szydełko próbowałam szydełkować ze sznurka szydełkiem 5 mm. Myślę, że można popróbować różnymi szydełkami i w zależności od efektu jaki chcemy osiągnąć, wybrać odpowiednie szydełko. Mnie jednak do dziergania koszyczków i dywaników najbardziej odpowiada szydełko o rozmiarze 9.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo dziękuję! Właśnie sobie dziergam podstawę :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam
    Robie koszyk ze sznurka i jak zrobiła 7 oczek łańcuszka ,potem 14 oczek to robi mi się dziurka ,nie wychodzi mi tak jak u Pani że ten środek jest bez dziurki. Bardzo prosze o pomoc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaczynamy od 5 oczek łańcuszka, a nie od 7. Później robimy 7 półsłupków, dopiero w następnym okrążeniu jest 14 półsłupków.
      Jeśli dalej będzie robiła się dziurka to można zacząć od dwóch oczek łańcuszka i wszystkie półsłupki wkłuwać w drugie oczko łańcuszka licząc od szydełka. :)

      Usuń
    2. Dziękuje, zrobiłam pierwszy koszyczek ze sznurka!!!! a to dzięki Pani wsakzówkom jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam

      Usuń
    3. Dziękuje, zrobiłam pierwszy koszyczek ze sznurka!!!! a to dzięki Pani wsakzówkom jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam

      Usuń
    4. Bardzo się cieszę :)
      Pozdrawiam

      Usuń
    5. Witam,
      utknęłam w tym miejscu, potrzebuję doprecyzowania. Po zamknięciu 5 oczek łańcuszka oczkiem ścisłym w jaki sposób zrobić te 7 półsłupków? Dookoła czy w środek koła, które powstało?
      Dziękuję z góry za odpowiedź.

      Usuń
  19. Witam
    Robie koszyk ze sznurka i jak zrobiła 7 oczek łańcuszka ,potem 14 oczek to robi mi się dziurka ,nie wychodzi mi tak jak u Pani że ten środek jest bez dziurki. Bardzo prosze o pomoc

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam. A czy sznurek bistorowy nadaje się?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno mi powiedzieć, nigdy z niego nie robiłam ale obawiam się, że koszyk byłby trochę wiotki. Sznurek bawełniany jest jednak znacznie sztywniejszy.

      Usuń
  21. Że też ja wcześniej nie trafiłam na ten instruktaż! Sama męczyłam się z rozpracowaniem różnych koszyków, a tu proszę - kawa na ławę.
    ale i tak dziękuję. Może przyda się jeszcze w przyszłości.

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam, mam pytanie. W przypadku nie łączenia rzędów oczkiem ścisłym, kiedy powstaje nam ślimak - zawsze na końcu mamy jeden rząd wyżej - tzn powstaje taki "ząb"....jak to "zabudować", zniwelować aby brzeg koszyka na końcu był równy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zakańczam w ten sposób: http://beva-handmade.blogspot.com/2013/11/jak-zakonczyc-robotke-aby-nie-byo-widac.html

      Usuń
  23. Mam prośbę , bo właśnie jestem w trakcie robienia dna koszyczka i chciałam spytać jak należy zakończyć dno ? Czy powinno sie połączyć oczkiem ścisłym ? Czy mam iść w gore ?( ale wtedy obawiam sie , ze będzie krzywy ...

    Pozdrawiam serdecznie ,

    Zosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można zakończyć oczkiem ścisłym (ja tak robię jeśli zmieniam wzór albo jeśli przerabiam jedno okrążenie tylko za tylne pętelki; jeśli cały koszyk jest przerabiamy zwykłymi półsłupkami to nie trzeba łączyć oczkiem ścisłym).

      Usuń
  24. Tylko u nas znajdziecie Panie sznurek bawełniany z rdzeniem akrylowym. Kolor użytego rdzenia akrylowego jest identyczny lub bardzo zbliżony do koloru bawełnianego oplotu. Stosując akrylowy rdzeń oferujemy miękki i wydajny sznurek, który znacznie ułatwia pracę rękodzielniczą. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientek, sznurek w zamówieniach powyżej 1000 mb. możemy wykonać w jednym nieciętym kawałku. W stałej ofercie posiadamy typowy sznurek do rękodzieła o grubości 5mm. Posiadamy także sznurki w grubościach od 3.5 do 8 mm.
    Odwiedź naszą stronę - www.sznurek.pasmantex.pl/ oraz www.pasmantex.pl

    OdpowiedzUsuń
  25. Zrobiłam swój pierwszy koszyk wg powyższego wzoru. Jednak koszyk nie stoi, ścianki wyginaja się, a dno się wybrzusza. Ale na lewej stronie koszyk jest ładnie uformowany. Co zrobiłam nie tak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A robiłaś ze sznurka bawełnianego czy poliestrowego? Poliestrowy jest bardziej wiotki i koszyk z takiego sznurka będzie mniej sztywny. Inną przyczyną może być zbyt luźne przerabianie oczek.

      Usuń
    2. Robiłam ze sznurka bawełnianego. Oczka raczej normalne (robię maskotki na szydełku, więc to nie jest moje pierwsze zetknięcie z szydełkiem). Boki po skończeniu jakoś się trzymają, ale środek się przy podnoszeniu obwiesza się. Chyba będę go miała na lewej stronie, bo wtedy wszystko jest ok albo spróbuje zrobić jeszcze raz.

      Usuń
    3. Zrobiłam jeszcze raz i tym razem wszystko ok. Dziękuje za pomoc i za super poradnik :)

      Usuń
    4. Cieszę się, że się udało :)

      Usuń
    5. Witam. Co bylo nie tak? Ja wlasnie robie i tez mi sie wybrzuszyl. Raczej robie ciasne oczka. Mogl byc blad w pierwszym rzędzie z 7 polslupkami w kole? Ze za luźne?

      Usuń
  26. Witam przeczytałam wszystkie wpisy brakuje jak dla mnie info o wymiarach koszyka z tej ilości sznurka czyli średnica dna i wysykość mniej więcej żebym wiedziałą jak przeliczyć ilość sznurka na większy koszyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fioletowy koszyczek ma 20 cm średnicy i 9 cm wysokości. Niebieski ma 25 cm średnicy i 14 cm wysokości.

      Usuń
  27. Bardzo ładny koszyczek i ten kolor :)
    Ja też szydełkuję trochę sznurkiem. Ostatnio robiłam dywaniki a z resztek koszyczki :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Świetny przepis na koszyk :) Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  29. Sznurka nie trzeba zwijać w kłębek przed rozpoczęciem robótki. Ja kupuję taki owinięty przezroczystą folią, zawsze szukam początku sznurka (jest zaznaczony supełkiem) i wyciągam go bez rozdzierania folii. Bardzo ładnie się odwija i nie plącze:)

    OdpowiedzUsuń
  30. Super tutorial :) na pewno skorzystam :))

    OdpowiedzUsuń